02 Haziran 2021

FMEA Nasıl Yapılmalıdır

         FMEA metodu ekip oryantasyonu, sistematik, niteliksel ve analitik bir metot olup aşağıdakileri modüllerle gerçekleşir.
         Kapak modülü ;Bu modüllerden ilki ve uygulanan FMEA için özet olma niteliği taşır. İlgili FMEA' nın numarasını, müşteri bilgileri, parça adı ve parça numaralarını içerdiği, bu uygulamada görevli ekip elemanlarının ve uygulama sorumlusu(Moderatör) gibi temel bilgilerin yanı sıra,  uygulamanın yayın tarihi, varsa yenileme tarihi ve gizlilik seviyesi, ürün karakteristiği gibi teknik bilgilerin tanımlanabilmesi ve güncellenebilmesi sağlanmıştır.

         Akış Şeması modülü; FMEA uygulamalarında birbirini takip edecek proseslerin anlaşılabilirliğini kolaylaştırmak, karmaşık süreçleri belgelendirmek,  proses numaraları, proses açıklaması, ilgili prosesin önemini ve anlamını belirtecek olan proses karakteristiği ve sembolü ile FMEA uygulamasının başından sonuna kadar  izlenecek adımları belirten modüldür.

        Yapı Analizi modülü; hataya etki edebilecek unsurların belirleneceği modüldür. Üretim esnasında hataya etki edebilecek unsurlar makine, personel, malzeme, özel gereklilikler, metot ve kalite faaliyetleri olarak belirlenmiş ve bunlara  Proses İş Elementi  ismi verilmiştir. Bu bilgiler firmanın geçmiş dönemlerinden faydalanarak, oluşabilecek hataların önüne geçmek adına üretim esnasında kontrol edilmesi gereken unsurları belirtmektedir.
           Fonsiyonel Analiz Modül: ilk üç aşamada belirlenen unsurların fabrika, müşteri, son kullanıcıya etkilerini analiz eden bölümdür. Modül içeriğinde malzeme, özel gereklilikler, metod ve kalite faaliyetleri gibi seçenekleri barındıracaktır.

           Hata Modülü: Oluşabileceği ön görülen hataların tanımlanması, fabrika,müşteri ve son kullanıcıya etki şiddetinin belirlenmesidir. Bu modül mantıksal diyagramı kullanarak potansiyel sistem hataları ile beklenen tehlikeleri birleştirir. Şiddet ile müşteriye yansıyan olası hata sonuçlarının düzeyleri değerlendirilir. Hata şiddeti etkiye karşılık gelir ve aralarında doğrusal bir ilişki söz konusudur. Hata şiddeti hatanın müşteri üzerindeki etkisinin önem derecesidir.

         Risk Modülü: Aksiyon önceliği hesaplanır. Olası hatanın, son müşterinin kullanımı esnasında ortaya çıkacağı varsayıldığından öngörülen tespit önlemlerinden geçmiş olması gerekir. Bu nedenle tespit ile ilgili olasılık değeri ortaya çıktığı varsayılan hata nedeninin ya da şeklinin müşteriye ulaşabilme olasılığı olarak tanımlanır. Ürün veya hizmetin son kullanıcıya ulaşmadan oluşum sürecinde tespit edilebilme olanağı puanlama sistemiyle yansıtılmıştır.

          Optimizasyon: Düzeltici önlemlerin devreye alınması açısından büyük önem taşır, çıkan aksiyon önceliğine göre işleme önlem gerekli olup olmadığı belirlenir. Önlem gerekiyorsa yeni saptama değerleriyle aksiyon önceliği belirlenir.